Det nærmer seg slutten av året, og som arbeidsgiver må du sørge for at alle ansatte har tatt full ferie. Dette er reglene for feriedager.
Det er en del av ansvaret ditt som arbeidsgiver å sørge for at bedriften følger ferieloven, og du må legge til rette for at ansatte kan ta ferien de har krav på.
2019 er rett rundt hjørnet, og her er det du må passe på.
De fleste skal ha 25 dager ferie
Ifølge ferieloven har ansatte krav på 25 virkedager per år. Det vil si fire uker og en dag, siden ferieloven også regner lørdag som en virkedag.
Er de ansatte med i en tariffavtale, får de fem hele uker. Bedriften kan også ha en egen avtale med ansatte om ekstra feriedager utenom det som spesifiseres i ferieloven eller en eventuell tariffavtale.
Har du ansatte over 60 år? De har krav på en ekstra uke i løpet av året, men de må gi deg beskjed om ferien to uker i forveien.
Også nye ansatte som startet før 30. september har krav på full ferie dette året. De som startet etter 30. september har krav på en uke. Disse reglene gjelder så lenge den ansatte ikke allerede har tatt full ferie i forrige jobb.
Du må sørge for at alle ansatte i bedriften tar ferien de har krav på ifølge ferieloven, tariffavtalen eller avtalen dere imellom.
Unntaket er ansatte som ikke har tjent opp feriepenger i fjor. De er ikke nødt til å ta ferie slik det er lagt opp til i ferieloven eller andre avtaler, men de kan fortsatt kreve å få fri de dagene som er gitt der.
Ferie kan overføres til neste år
I noen tilfeller kan feriedager overføres til neste år. Hvis ansatte ikke har tatt ferie på grunn av sykdom eller foreldrepermisjon må faktisk de gjenværende dagene overføres.
Ansatte som ikke vil, eller ikke kan, ta hele ferien kan overføre opp til 12 virkedager til neste år, så lenge du godtar det i en skriftlig avtale. Har de ekstra dager som følge av en tariffavtale eller egen avtale, kan disse dagene overføres i tillegg.
Hvis du ikke godtar en overføring må de ansatte få ta resten av den lovbestemte ferien før nyttår.
Dere kan sammen velge å sette en strek over feriedager utover det som står i ferieloven, hvis dere har egen avtale om ekstra ferie. Er det allerede trukket feriepenger for disse dagene, får ansatte beløpet utbetalt som lønn.
Hva skjer om ansatte ikke har tatt ferie?
Husk at det er du som arbeidsgiver som har hovedansvar for at ansatte tar ferie. Ved brudd på ferieloven kan ansatte kreve å få overført alle de gjenværende dagene til neste år. Feriepenger for disse dagene må også overføres.
Hvis du med vilje, eller på grunn av uaktsomhet, ikke betaler feriepenger eller hindrer ansatte fra å ta lovbestemt ferie, kan de også kreve erstatning for økonomisk tap og velferdstap.
2018 er snart over, så om du har ansatte som ikke har tatt full ferie må du avtale med dem om ferien skal tas nå før nyttår eller om den, i henhold til ferieloven og dine ønsker, kan overføres til neste år.