Nettopp startet bedrift og lurer på hvordan du skal markedsføre deg selv? Her er 5 enkle tips som får deg i gang.
Nystartede bedrifter har ikke alltid en klar markedsføringsplan. Det er mye som skal gjøres i oppstartfasen så det er viktig å være smart med den tiden du har til rådighet.
Dette er noen tips til hvordan du kommer i gang med å markedsføre det nystartede firmaet ditt.
1. Vær der kundene dine er
Det første du må gjøre er å finne ut hvor kundene dine er. Det hjelper ikke at firmaet ditt er aktivt på Snapchat eller at du annonserer i en avis hvis det ikke er der du finner målgruppen din.
Statistikk kan hjelpe deg å se hvor du bør være aktiv – IPSOS har analysert norske brukere på sosiale medier.
Digital markedsføring er en effektiv kanal – for eksempel viser tallene fra IPSOS at over 80 prosent av Norges befolkning har en Facebookprofil. Det er også lett å måle effekten av markedsføring på nett.
I begynnelsen kan det være nok å satse på en nettside og en bedriftsprofil på Facebook, for eksempel. Kvalitet er viktigere enn kvantitet.
2. Jobb med nettsiden din
En hjemmeside er et viktig salgsverktøy. Hvis du ikke allerede har et domene kan du søke etter ledige domener på navnesok.no.
Nettsiden din bør gjøre det enkelt for interesserte å kjøpe varene eller tjenestene dine, lære mer om bedriften din, og å komme i kontakt med deg.
Det finnes mange tjenester som kan hjelpe deg å lage fine nettsider uten at du må kunne kode noe selv, for eksempel squarespace.com.
Du kan også opprette en Google bedriftskonto, slik at kunder kan rangere deg. Da kan potensielle kunder enkelt se hva som er bra med bedriften din når de googler deg.
3. Lag en bedriftsprofil på Facebook
Over tre millioner nordmenn har en Facebookprofil. Å sette opp en bedrift på Facebook er enkelt og gratis.
Der kan du skape kundelojalitet, få anmeldelser og vise frem varene eller tjenestene dine. Det kan være et bra verktøy for merkevarebygging, altså det å skape en gjenkjennelig personlighet for firmaet ditt.
Du kan til og med gi kundene mulighet til å chatte med deg via Messenger, slik at de raskt får svar på det de lurer på.
4. Bygg opp en e-postliste
E-postmarkedsføring er et greit sted å begynne, siden frekvensen ikke trenger å være så høy. Du kan, for eksempel, sende ut nyttig informasjon og tilbud én eller to ganger i måneden slik at du holder på interessen til kundene dine.
I motsetning til Facebook og Twitter, hvor innlegg fort forsvinner i kundens feed, sendes e-posten til de som allerede har vist interesse.
Har du en nettside eller driver en nettbutikk kan du enkelt å bygge opp en liste av kunder ved å legge inn et felt på landingssiden eller en boks de kan krysse av på når de fullfører en bestilling. Husk å innhente klart samtykke fra kundene dine.
5. MÃ¥l resultatene dine
For å vite hva som fungerer er det viktig å se på resultatene fra det du gjør. Resultatet bør stemme overens med forretningsmålene dine. Det hjelper, for eksempel, ikke å få mer engasjement på Facebook om det ikke fører til økt salg slik du ønsket.
I første omgang kan analysen være så enkel som å se på om salget ditt økte etter at du fokuserte på innholdet ditt på Facebook. Fikk du mange nye kunder etter at du sendte ut en e-post? Økte henvendelsene på nettsiden din etter at du gjorde endringer?
Invester tid og penger der du ser resultatet, og gjør justeringer etter hvert som du lærer mer. I det lange løp bør du vurdere å investere i et analyseverktøy slik at du kan samle inn mer informasjon om kundene dine.
Google Analytics er gratis og lar deg analysere hvem som besøker nettsiden din, hvilke sider de er innom, og hvor mange av de besøkende som blir kunder. Når du kjører kampanjer kan Google Analytics måle om det førte til at flere tok kontakt, kjøpte noe i nettbutikken eller registrerte seg for å bli kunde.
Det var fem tips til å komme i gang med markedsføring. Når du har det grunnleggende på plass kan du prøve nye teknikker, som å annonsere på Facebook eller Google.
Aller først kan disse enkle grepene hjelpe deg å se resultater i oppstartsfasen.